O voce seculară în apărarea familiei - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2026 BISERICI.org

eXTReMe Tracker

Știri și Evenimente

O voce seculară în apărarea familiei

[2011-06-06]
pr. John Flynn
Traducător: Eugenia Dămătăr
Teme: Social Analize Familie

În apărarea familiei

Familiile constituie fundamentul societății și sunt esențiale pentru bunăstarea indivizilor. Nu este așa? Așa este. Afirmații de acest tip sunt frecvente în instituțiile catolice fondate pe antropologia creștină. Este însă mai puțin obișnuit să auzi proclamarea acestor adevăruri venind din lumea seculară. Totuși, un raport recent asupra familiei, dat de Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa (OSCE), a exprimat tocmai această afirmație.

Într-un comunicat de presă care însoțește raportul, publicat la 27 aprilie, se afirmă că familiile sunt o sursă esențială de sprijin financiar și social pentru persoane, precum și un instrument cheie al solidarității. "Familiile asigură identitate, iubire, grijă, un ambient pentru creșterea și dezvoltarea membrilor săi și constituie nucleul multor structuri sociale", se spune. Raportul, intitulat "Doing Well for Families" (A face bine pentru familii), recunoaște și faptul că sărăcia este în creștere pentru familiile cu copii din aproape toate țările membre OSCE.

De asemenea, părinții întâmpină dificultatea de a îmbina munca și obligațiile familiale. Raportul invită guvernele să adopte politici pentru susținerea familiilor, care să conțină măsuri de asistență economică și de ajutor în domenii precum concediul parental și flexibilitatea condițiilor de muncă. Potrivit OSCE, cheltuielile publice în favoarea familiei ating în medie puțin peste 2,2% din PIB. Un domeniu în care s-ar putea face mai mult este acela de susținere a procreației. În multe țări, multe familii ar dori să aibă mai mulți copii decât au acum, explică raportul.

Rata natalității în țările OSCE a scăzut semnificativ față de nivelul de acum câteva decenii, trecând de la o medie de 2,2 copii per femeie la cea actuală de doar 1,7, potrivit raportului. Țările care au un procent de fertilitate mai mare sunt acelea care asigură o mai mare susținere, fie sub formă de facilități economice, fie sub formă de servicii pentru familiile cu copii mici. Politicile care permit mamelor să muncească cu jumătate de normă ajută și ele familiile să îmbine munca cu îngrijirea adecvată copiilor. Susținerea familiilor nu este însă un bine doar pentru părinți, subliniază raportul. "Bunăstarea copiilor este inextricabil legată de bunăstarea familiei. Când familiile se simt bine, copiii se simt bine".

Un studiu englez

Importanța vieții de familie a fost susținută și de rezultatele unui studiu pe un amplu eșantion de familii din Marea Britanie. Datele obținute din acest sondaj, desfășurat în anul 2009 în 40.000 de familii, au fost publicate la sfârșitul lunii februarie 2011 de Institutul pentru Cercetări Sociale și Economice al Universității din Essex. Studiul acoperă o gamă amplă de probleme, dar un capitol este dedicat în particular familiei. Printre concluzii figurează următoarele puncte:

- Pe baza unor serii de factori indicativi, rezultă că persoanele care trăiesc în concubinaj sunt semnificativ mai puțin fericite în relațiile lor, comparativ cu persoanele căsătorite.

- Satisfacția pe care tinerii o au față de propria situație familială este clar legată de calitatea relației dintre părinții lor. În familiile în care mama nu este mulțumită în relația ei, doar 55% dintre tineri afirmă că sunt "întru totul mulțumiți" de propria situație familială, față de 73% dintre tinerii ale căror mame se consideră "perfect mulțumite" în relațiile lor.

- Copiii care trăiesc cu un singur părinte sunt mai puțin înclinați spre a se declara întru totul mulțumiți de situația lor.

- În mod nesurprinzător, potrivit aceluiași studiu, copiii care nu se ceartă cu părinții mai mult de o dată pe săptămână prezintă un grad mai mare de fericire față de cei care se ceartă mai des. Fericirea copiilor este și mai mare când aceștia discută mai des cu părinții lor despre lucruri importante.

- Cina luată împreună cu familia este și ea importantă. Copiii care stau la masă seara cu familia măcar de trei ori pe săptămână sunt substanțial mai înclinați spre a se declara întru totul mulțumiți de propria situație familială decât cei care nu mănâncă niciodată împreună cu propria familie sau care o fac mai puțin de trei ori pe săptămână.

Calitate

Influența asupra copiilor a calității relației dintre părinți a fost și obiectul unui alt studiu desfășurat în Statele Unite de către organizația de cercetare Child Trends și publicat la 8 aprilie 2011. Studiul, intitulat "Parental Relationship Quality and Child Outcomes Across Subgroups", se bazează pe un sondaj pe mai mult de 64.000 de persoane cu copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 17 ani. El arată cum calitatea raportului dintre părinți este "foarte strâns și sistematic asociată unor serii de consecințe pentru copii și pentru familie". Între aceste urmări figurează problemele comportamentale ale copiilor, randamentul școlar și comunicarea părinte-copil.

Studiul mai observă că cercetarea din ultimii ani a sugerat că părinții care au relații calitativ mai bune între ei tind să aibă copii care se adaptează mai bine propriului ambient și au o atitudine mai favorabilă față de căsătorie, care la rândul ei îi determină să fie mai predispuși să aibă relații și căsătorii calitativ mai bune.

Comentând acest studiu, Elizabeth Marquardt, editor al sitului FamilyScholars.org și autoare a unei cărți despre consecințele divorțului asupra copiilor, a deplâns faptul că nu spune nimic asupra influenței pe care statusul conjugal îl exercită asupra copiilor. Autoarea a explicat pe situl respectiv că, examinând tabelele și statisticele studiului, dacă se privește la tipul de raport familial, se obține o cheie esențială de interpretare. Subdivizând datele pe tip de familie, din sondaj reiese că, față de copiii care trăiesc cu proprii părinți căsătoriți, copiii vitregi au o probabilitate dublă de dezvoltarea de probleme comportamentale.

Problematica este și mai complexă pentru copii care trăiesc cu un cuplu de facto, care prezintă o probabilitate de trei ori mai mare de a avea probleme. Aceste macrodiferențe sunt confirmate și pentru alte categorii, precum raporturile sociale și conduita școlară. Marquardt a mai relevat că din rezultatele sondajului reiese faptul următor: calitatea raportului dintre persoanele adulte depinde tipologia legăturii lor. De aceea, stabilitatea mai mare și durabilitatea legăturii matrimoniale constituie un element semnificativ în beneficiul copiilor.

Căsătoria este un bine

Știrea potrivit căreia căsătoria este un bine atât pentru perechi cât și pentru copii nu este nouă și continuă să găsească argumente în cercetare. Cu câteva luni în urmă, dr. John Gallacher și David Gallacher, de la Cardiff University's School of Medicine, au publicat un articol în revista BMJ Student. După o informație apărută în cotidianul Independent din 28 ianuarie, autorii au luat în examinare întrebarea dacă ar fi sau nu căsătoria un bine pentru sănătate. "Informația de bază este că, din punct de vedere medical, grupul care prezintă longevitatea mai mare este acela al căsătoriților", afirmă dr. Gallacher.

Lucrarea lor se referă la un studiu desfășurat pe milioane de persoane, rezidente în șapte țări europene, din care rezultă că procentele de longevitate a cuplurilor căsătorite sunt cu 10%-15% superioare celor medii. Referitor la copiii, Kay S. Hymowitz a susținut, într-un articol apărut în Los Angeles Times din 11 noiembrie, anul trecut, că instabilitatea raporturilor rezultă a fi mai dăunătoare pentru copii decât sărăcia. Concluziile sale sunt extrase din datele publicate în ediția din toamna trecută a revistei Future of Children, care se refereau la un studiu desfășurat pe 5.000 de copii născuți din părinți rezidenți în orașe și aparținând unor minorități etnice.

Studiul, având titlul Fragile Families and Child Wellbeing, a monitorizat acești copii încă din momentul nașterii lor, la sfârșitul anilor nouăzeci. În momentul nașterii, jumătate dintre cupluri trăiau împreună și au declarat cercetătorilor că existau probabilități ridicate de a se căsători. Totuși, după doar cinci ani, numai 15% dintre aceste cupluri se căsătoriseră, în schimb ce 60% dintre ele se separaseră.

Multe dintre familiile separate prezintă probleme economice și copiii au slabe contacte cu propriul tată biologic. Potrivit studiului, copiii care trăiesc numai cu mama prezintă probleme comportamentale mai mari față de cei care trăiesc cu doi părinți, iar aceste probleme se agravează cu fiecare ruptură a unui raport și instaurarea unuia nou. Vor răspunde oare guvernele apelului OSCE de a mări ajutoarele acordate familiilor? Costurile neefectuării unei acțiuni în acest sens sunt prea mari.

(Apărut în traducere pe Ercis.ro)

Sursa: www.Catholica.ro


Contor Accesări: 761, Ultimul acces: 2026-08-14 17:54:42